r e k l a m a
|
Motywacje, aspiracje edukacyjne i zawodowe oraz poziom kompetencji słuchaczy studiów magisterskich na kierunku kosmetologia Uniwersytetu Jagiellońskiego
Olga Dębska-Ratuszniak, Danuta Plichta, Radosław Śpiewak
Sugerowany sposób cytowania: Dębska-Ratuszniak O, Plichta D, Śpiewak R: Motywacje, aspiracje edukacyjne i zawodowe oraz poziom kompetencji słuchaczy studiów magisterskich na kierunku kosmetologia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Estetol Med Kosmetol 2012; 2(1): 28-32. DOI: http://dx.doi.org/10.14320/EMK.2012.006
Streszczenie
Kosmetologia jest nową dziedziną nauk o zdrowiu. W sektorze edukacyjnym nie ma dużego doświadczenia w zakresie kształcenia akademickiego na tym kierunku. W tworzeniu skutecznych programów nauczania cenna jest znajomość motywów i oczekiwań studentów. Cel: Celem badania było poznanie motywacji, kompetencji, a także aspiracji edukacyjnych oraz zawodowych słuchaczy studiów magisterskich Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum na kierunku kosmetologia. Materiał i metody: Przeprowadzono badania ankietowe wśród 132 studentek kierunku kosmetologia na Wydziale Farmaceutycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wyniki: Głównym motywem wyboru studiów kosmetologicznych było zainteresowanie dziedziną kosmetologii i pielęgnacją skóry (59% uczestników badania). Decyzja o wyborze tego kierunku została podjęta samodzielnie przez 98% ankietowanych.
Największy wpływ na wybór zawodu kosmetologa przez ankietowanych miała potrzeba samorealizacji, rozwijania siebie, swoich zdolności i zainteresowań (59%). Większość studentek (71%) w sytuacji ponownego wyboru kierunku studiów powtórnie zdecydowałaby się na kosmetologię. Najczęstszym motywem kontynuacji nauki na poziomie magisterskim była chęć podwyższenia kwalifikacji zawodowych (64%) oraz zdobycia pełnego wyższego wykształcenia (54%). Głównym powodem wyboru Uniwersytetu Jagiellońskiego jako miejsca
studiowania była renoma i prestiż tej uczelni. Na pytanie o wymarzone miejsce pracy po uzyskaniu tytułu magistra większość (54%) wymieniła pracę w gabinecie dermatologicznym w charakterze współpracownika lekarza w zakresie pielęgnacji skóry. Najczęściej
wskazywanym przez ankietowanych atutem pracy w zawodzie kosmetologa była możliwość podejmowania nowych wyzwań (54%) oraz praca w przyjaznym otoczeniu (38%), a wadą duża konkurencja na rynku pracy (75%). Niemal połowa uczestników badania (45%) wskazała,
że najbardziej obawia się w swojej przyszłej pracy braku uregulowań prawnych zawodu. Wnioski: Decyzja studentów kosmetologii o wyborze kierunku studiów jest z reguły samodzielna i przemyślana. Studentom zależy na jakości kształcenia oraz poziomie nauczania.
Słowa kluczowe: studenci kosmetologii, motywacja, kompetencje, aspiracje, oczekiwania, studia magisterskie
| Abstract | Reprint (PDF) | DOI: 10.14320/EMK.2012.006
Fragment artykułu:
Kosmetologia jest nową dziedziną nauk o zdrowiu.
Zaskakujące jest, że w słownikach, a nawet podręcznikach
kosmetologii nie ma definicji tej dyscypliny.
Według standardów kształcenia Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego absolwent studiów magisterskich
na kierunku kosmetologia powinien być przygotowany
nie tylko do „wykonywania zabiegów kosmetycznych,
pielęgnacyjnych i upiększających, ale także do
ścisłej współpracy z lekarzem dermatologiem w zakresie
pielęgnacji skóry zmienionej chorobowo, (...) oceny jakości surowców i preparatów kosmetycznych oraz
współdziałania w procesie rejestracji kosmetyków oraz
współpracy z firmami produkującymi preparaty kosmetyczne
(pielęgnacyjne i profesjonalne)” [1]. Od ponad 50
lat postuluje się, aby zawód kosmetologa został uznany
za zawód medyczny [2]. Zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Gospodarki i Pracy kosmetolog jest specjalistą
ochrony zdrowia [3], jednak nie znajduje to odzwierciedlenia
w innych regulacjach prawa. W sektorze edukacyjnym
nie ma dużego doświadczenia w zakresie kształcenia
akademickiego na kierunku kosmetologia. Jest
to kierunek nowy, wzbudzający duże zainteresowanie,
a chętnych na studia kosmetologiczne jest kilkakrotnie
więcej niż dostępnych miejsc. W literaturze naukowej
można znaleźć badania motywacji, aspiracji oraz
kompetencji studentów niemal wszystkich kierunków
paramedycznych [4-11], z wyjątkiem kosmetologii,
co stało się motywem podjęcia niniejszych badań.
Cel
Celem pracy było poznanie motywacji, kompetencji,
a także potrzeb edukacyjnych oraz aspiracji zawodowych
słuchaczy studiów magisterskich na kierunku
kosmetologia.
Materiał i metody
Badanie przeprowadzono na Wydziale Farmaceutycznym
Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
w lutym i marcu 2012 roku. Objęło ono 138
słuchaczek studiów magisterskich I i II roku (kobiety
w wieku od 23 do 43 lat, mediana 24 lata). Badanie
zostało przeprowadzone za pomocą anonimowego kwestionariusza.
W badaniu wykorzystano dwa warianty
kwestionariuszy dla studentek I oraz II roku. Pytania
miały formę zamkniętą (zaznaczenie wybranej odpowiedzi)
lub formę otwartą (ankietowane udzielały
odpowiedzi poprzez wpisanie w odpowiednim miejscu
swojej opinii na dany temat). W pierwszej części
kwestionariusza dla I oraz II roku studiów magisterskich
ankietowane odpowiadały na pytania dotyczące
motywów i potrzeb, jakimi kierowały się podczas
dokonywania wyboru kierunku studiów i przyszłego
zawodu kosmetologa, a także stopnia samodzielności
w podejmowaniu tej decyzji. W drugiej części ankiety
słuchaczki studiów I roku odpowiadały na pytania
o miejsce odbywania studiów licencjackich (I stopnia)
oraz kompetencje nabyte w ich trakcie. Natomiast
studentki II roku odpowiadały w tej części na pytania
o wiedzę oraz kompetencje uzyskane podczas edukacji
na studiach magisterskich na Wydziale Farmaceutycznym
CM UJ. Trzecia część ankiety dotyczyła motywów
kontynuacji nauki oraz czynników mających wpływ
na wybór uczelni kształcącej na studiach uzupełniających
magisterskich. Respondentki mogły ponadto wyrazić
swoją opinię na temat przydatności poszczególnych przedmiotów nauczania. Ostania część kwestionariusza
służyła poznaniu przyszłych preferencji zawodowych
studentek, a ponadto zalet i wad, a także obaw jakie
niesie za sobą zawód kosmetologa. Częstość poszczególnych
odpowiedzi podano jako wartości procentowe.
Wyniki
Po odrzuceniu 6 niekompletnych ankiet analizie
poddano pozostałe 132. Badana grupa respondentek
obejmowała zatem 132 osoby w wieku 23-43 lat
(mediana 24 lata), w tym 74 studentki I roku (56%) oraz
58 studentek II roku (44%). Studentki kształcące się
w trybie niestacjonarnym stanowiły 58% (77 osób; wiek
od 23 do 43 lat; mediana 24), zaś w trybie stacjonarnym
42% (55 osób; wiek od 23 do 36 lat; mediana 24).
Motywy wyboru zawodu kosmetologa. Na pytanie
o rodzaj potrzeb mających wpływ na podjęcie decyzji
o wyborze zawodu kosmetologa największe znaczenie
dla 78 osób (59%) miała potrzeba samorealizacji, rozwijania
siebie, swoich zdolności oraz własnych zainteresowań,
a w dalszej kolejności uzyskania zawodu
gwarantującego zaspokojenie podstawowych potrzeb
(52 osoby; 39%). Mało istotna okazała się natomiast
potrzeba uznania ze strony otoczenia (44 osoby; 33%),
a najmniej ważna potrzeba przynależności do grupy
zawodowej kosmetologów (54 osoby; 41%). Motywy,
jakimi kierowały się respondentki wybierając studia
kosmetologiczne to przede wszystkim zainteresowanie
dziedziną kosmetologii i pielęgnacją skóry (78 osób;
59%), chęć posiadania zawodu pokrewnego z medycyną
(47 osób; 36%), uznanie zawodu kosmetologa za
przyszłościowy, a dziedziny za prężnie rozwijającą się
(42 osoby; 32%), „powołanie” (19 osób; 14%), „przypadek”
(15 osób; 11%), chęć pracy z ludźmi (12 osób;
9%), oraz najrzadziej wskazywana chęć pomocy innym
ludziom (11 osób; 8%). Większość studentek kosmetologii
(56 osób, 71%) w sytuacji ponownego wyboru
kierunku studiów nadal zdecydowałaby się studiować
kosmetologię. Respondentki, które obecnie wybrałyby
inny kierunek studiów (17 osób; 13%), wskazywały
na medycynę (5 osób), farmację i ekonomię (po 2 osoby),
a pojedyncze osoby zdecydowałyby się na inne kierunki
(np. iberystyka, inżynieria akustyczna, budownictwo).
Opinie studentek o programie studiów magisterskich.
Spośród studentek II roku studiów magisterskich
(58 osób), większość (43 osoby; 72%) była zdania, że
wiedza teoretyczna uzyskana podczas kształcenia na
dwuletnich studiach magisterskich jest wystarczająca
do podjęcia samodzielnej pracy. Oceniając uzyskane
w trakcie studiów magisterskich praktyczne przygotowanie
do zawodu, 24 respondentki (41%) uznały nabyte
umiejętności za niewystarczające do podjęcia samodzielnej
pracy w zawodzie kosmetologa, natomiast tylko
17 (29%) było zdania, że uzyskana wiedza praktyczna jest wystarczająca.
Samoocena kompetencji językowych. Wszystkie studentki
twierdziły, że znają przynajmniej jeden język
obcy, najczęściej wskazując na język angielski i niemiecki.
Znajomość języka w stopniu umożliwiającym
pracę z obcojęzycznym klientem zadeklarowało 76%
(język angielski) oraz 53% (język niemiecki), a umiejętność
korzystania z obcojęzycznej literatury fachowej
34% (język angielski) oraz 9% (język niemiecki).
Zdolność do podjęcia studiów w języku obcym deklarowało
9% (język angielski) oraz 5% (język niemiecki)
ankietowanych.
Motywy podjęcia studiów magisterskich na Uniwersytecie
Jagiellońskim. Najczęściej wskazywanym
motywem kontynuacji nauki na poziomie magisterskim
była chęć podwyższenia kwalifikacji zawodowych (84
osoby; 64%) oraz zdobycie pełnego wyższego wykształcenia
(71 osób; 54%), a w następnej kolejności chęć
dalszego rozwoju naukowego (59 osób; 45%), potrzeba
zwiększenia własnej konkurencyjności na rynku pracy
(40 osób; 30%), a ponadto namowa bliskich, rodziny
lub przyjaciół (7 osób; 5%). Dla zdecydowanej większości
studentek (105 osób; 80%) powodem wyboru
Uniwersytetu Jagiellońskiego jako miejsca zdobywania
tytułu magistra kosmetologii była renoma i prestiż
uczelni. Obecność wykwalifikowanej kadry naukowej
miała znaczenie dla 45 respondentek (34%), natomiast
36 osób (27%) wskazywało na czynniki pozamerytoryczne,
takie jak atrakcyjność Krakowa (ryc. 1).
Oczekiwania wobec przyszłego zawodu. Najczęściej
wskazywanym przez przyszłych magistrów kosmetologii
preferowanym miejscem pracy był gabinet dermatologiczny,
w którym absolwenci chcieliby współpracować
z lekarzem w zakresie pielęgnacji skóry
(71 osób; 54%), a następnie gabinet kosmetyczny lub
ośrodek odnowy biologicznej (66 osób; 50%), w dalszej
kolejności studentki wyrażały chęć pracy w charakterze
nauczyciela zawodu w szkole lub na uczelni (50 osób;
38%). Pracą w firmie produkującej kosmetyki przy opracowywaniu
receptur nowych wyrobów, kontroli jakości
i marketingu było zainteresowanych 38 studentek
(29%). Najmniej preferowana była praca w sieci dystrybucji
kosmetyków oraz w charakterze sprzedawcy, konsultanta lub doradcy klienta (11 osób; 8%). W chwili
badania, w zawodzie kosmetologa pracowało 46 (35%)
respondentek. Spośród nich 18 (39%) liczyło, że po studiach
będą miały większą pewności zatrudnienia, a 16
(35%) obiecywało sobie wyższe dochody jako główny
efekt uzyskania tytułu magistra kosmetologii (ryc. 2).
Ponad połowa ankietowanych (71 osób; 54%) uważała,
że głównym atutem pracy w zawodzie kosmetologa
jest możliwość podejmowania nowych wyzwań,
a w dalszej kolejności praca w przyjaznym otoczeniu (50
osób; 38%), wysoki prestiż zawodowy (45 osób; 34%),
wysokie zarobki (24 osoby; 18%), stabilne zatrudnienie
(18 osób; 14%) oraz nienormowany czas pracy (11 osób;
8%). Dla większości respondentek (99 osób; 75%)
główną wadą zawodu kosmetologa jest duża konkurencja
na rynku pracy, a ponadto nadmiar odpowiedzialności
(34 osoby; 26%), niskie zarobki i praca z niemiłymi
klientami (po 32 osoby; 24%) oraz nienormowany
czas pracy (31 osób; 23%). Niemal połowa studentek
(59 osób; 45%) obawia się problemów wynikających
z braku jasno określonych ram prawnych zawodu
kosmetologa. Niepokój budzi u nich również niedostatek
własnych umiejętności (28 osób; 21%), a także często
zmieniające się przepisy prawne (17 osób; 13%).
Dyskusja
Wyniki przedstawionych badań sugerują, że decyzja
o wyborze kierunku studiów podejmowana jest przez
studentki kosmetologii świadomie. Najczęściej wskazywanym
(59%) motywem podjęcia studiów kosmetologicznych
jest zainteresowanie dziedziną, a zaledwie
dla 8% najważniejsza jest chęć niesienia pomocy
ludziom. Odróżnia to studentki kosmetologii UJ od
studentek pielęgniarstwa UMCS w Lublinie, wśród
których chęć niesienia pomocy była istotna dla 79%
[4], a także od irańskich studentów medycyny i stomatologii,
gdzie odsetek ten był jeszcze wyższy (88%) [5].
Motyw niesienia pomocy był ważny dla 68% szczecińskich
studentów medycyny i był wskazywany częściej
niż zainteresowanie samą tematyką studiów (46%) [6].
Można to podsumować, że studentki kosmetologii jako
zbiorowość cechują się mniejszym od medyków poziomem
altruizmu. Przypadek zadecydował o wyborze kierunku u 11% ankietowanych studentek kosmetologii,
identycznie jak wśród studentów farmacji badanych
przez Bartkowiaka [7]. Zatem przypadek wydaje
się odgrywać niewielką rolę w podejmowaniu decyzji
dotyczącej kierunku kształcenia. W niniejszym badaniu
ważnym motywem kontynuacji nauki na poziomie
magisterskim była chęć podwyższenia kwalifikacji
zawodowych (64%) oraz zdobycia pełnego wyższego
wykształcenia (54%). Na ten sam powód wskazywało
39-84% studentek pielęgniarstwa [8,9]. Prestiż zawodu
w obecnym badaniu był ważny dla co trzeciej studentki
kosmetologii, co nie odróżnia tej grupy ani od polskich
studentek pielęgniarstwa (46%) [9], ani od nigeryjskich
studentów stomatologii (36%) [10]. Interesujące są natomiast
różnice między studentkami kosmetologii i farmacji
w zakresie oczekiwań dotyczących przyszłych
dochodów. Tylko 14% studentek kosmetologii uważa
wysokie zarobki za najważniejszą zaletę pracy w zawodzie
kosmetologa, co znacząco odróżnia je od studentów
farmacji (70%) [11].
Prawie połowa studentek kosmetologii (45%) obawia się
braku jasno określonych reguł działania w ich przyszłej
pracy, co może skutkować niechęcią do podejmowania
pracy w wyuczonym zawodzie. Obserwacja ta ilustruje,
jak wielkim problemem jest w Polsce brak ustawy
o zawodzie kosmetologa. Niska samoocena umiejętności
praktycznych stanowi źródło obaw przed podjęciem
pracy dla co piątej studentki kosmetologii. Z podobnych
powodów rozczarowany podjętymi studiami jest
co czwarty student farmacji [6]. Nasuwa się refleksja, że
wielu studentów nie pojmuje idei studiów akademickich
- zdają się oni uważać, że uniwersytet to taka bardziej
prestiżowa szkoła zawodowa, myląc przy tym akademicki
tytuł magistra z rzemieślniczym tytułem majstra.
Z drugiej strony większość (80%) studentek kosmetologii
jako powód wyboru Uniwersytetu Jagiellońskiego
wymienia renomę i prestiż uczelni oraz dostępność
wykwalifikowanej kadry naukowej, co może świadczyć
o tym, że dla większości studentek kosmetologii
zdobycie akademickiego wykształcenia na wysokim
poziomie jest cenną wartością.
Wnioski
- Głównym motywem wyboru studiów kosmetologicznych jest zainteresowanie dziedziną kosmetologii i pielęgnacją skóry.
- Wybierając zawód kosmetologa studentki kierują się potrzebą samorealizacji, rozwijania siebie i swoich zdolności oraz zainteresowań.
- Studentki kosmetologii podejmują studia magisterskie, ponieważ chcą podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe i zdobyć pełne wyższe wykształcenie.
- Dla studentek kosmetologii na Uniwersytecie Jagiellońskim największe znaczenie przy wyborze uczelni ma jej renoma i prestiż.
- Najbardziej pożądanym zatrudnieniem po uzyskaniu tytułu magistra kosmetologii jest współpraca z lekarzem w gabinecie dermatologicznym w zakresie pielęgnacji skóry lub praca w gabinecie kosmetycznym i ośrodku odnowy biologicznej.
- Za główną zaletę pracy w zawodzie kosmetologa studenci uważają możliwość podejmowania nowych wyzwań, natomiast za wadę - dużą konkurencję na rynku pracy.
- Ponad połowa studentów kosmetologii obawia się w przyszłości problemów wynikających z braku jasno określonych ram prawnych zawodu kosmetologa.
Czytaj pełny tekst artykułu (PDF).
|
r e k l a m a
|